Anul ce tocmai a debutat poate fi hotărâtor pentru evoluția țării noastre pe termen mediu și lung. Bazele startegiilor ce se așează acum vor defini lumea pentru urmatoarele decenii, iar România se află în imediata vecinatate a epicentrului.
Am spus adesea că politica externă și cea internă devin tot mai conectate, aproape de simbioză. Cu alte cuvinte, oricât de eficienți am fi acasă, dacă nu ne plasăm inteligent pe curenții ce traverseaza Europa și chiar mapamondul, orice efort este zadarnic. De asemenea, dacă vom ști să ne conectăm la afacerile globale, chiar și o slabă administrare a treburilor interne poate fi compensată de oportunitățile externe. România trebuie să înțeleagă că deși nu are forța și statutul necesare să influențeze semnificativ marile decizii, nici nu poate rămâne ignorantă și resemnată în afara lor. Sunt state mai mici ca noi în Europa care au o voce mai puternică tocmai pentru că știu să-și pună în valoare atuurile. Iar când ești în graniță cu un război care redefinește harta de putere globală nu ai voie să ratezi oportunitățile asociate și inerente.
De aici izvorăște probabil și cea mai arzătoare întrebare pentru anul ce tocmai a început: Va escalada conflictul din Ucraina? De raspunsul la această întrebare depinde securitatea României, atractivitatea investițională a țării noastre și a întregii regiuni geopolitice căreia îi aparținem, și chiar stabilitatea guvernamentală - având în vedere că în această primăvară este prefigurată o rocadă la vârful executivului.
În al doilea rând, anul 2023 poate transforma recesiunea economică în furtuna perfectă. Dupa pandemie, și războiul din Ucraina economia europeană, dar și cea globală sunt pe punctul de a intra într-o criză severă. Suntem oare pregătiți pentru asta? Planificarea trebuie să includă în primul rând o bună absorbție a fondurilor europene. Teoretic, în România ar putea intra aproximativ 80 de miliarde de euro în următorii ani, însă experiența precedentelor exerciții ne arată ca nu am avut capacitatea administrativă să absorbim nici jumătate din fondurile puse la dispoziție. De această dată mizele sunt enorme, întrucât pe lângă cadrul financiar multi-anual (bugetul UE) avem resursele din PNRR care pot contribui decisiv la reconstrucția României. Nu am auzit să fie luate măsuri excepționale pentru a operaționaliza toate schemele de finanțare astfel încât fondurile să poată fi accesate facil, utilizate corect și oportun. Nu va fi ușor să îndreptăm ce a stricat USR, care nu a negociat nimic benefic pentru sectoare vitale din țara noastră (vezi infrastructura de irigații) însă în timpul scurt rămas la dispoziție trebuie salvat tot ce se mai poate.
Criza energetică și inflația nu se vor tempera foarte curând, iar provocarea guvernelor va fi aceea de a ajuta cele mai vulnerabile categorii sociale să depășească cu bine această perioadă care le-a evaporat oamebilor bună parte din venituri. Dacă nu vom acționa cu înțelepciune și promptitudine, vor aparea tot soiul de formațiuni politice populiste care vor specula demagocic necazul oamenilor, generând și mai multe probleme în plan național și european.
2023 se arată un an extrem de complicat, ce reclamă strategii ințelepte, curaj și nu lasă loc pentru amatori. Va trebui să găsim formula optimă de conjugare a efortului de politică externă cu cea internă.