Opinion · 222 · 18.03.2023

Domnul primar încearcă să arunce problemele municipalității în curtea cetățeanului utilizator de automobil

By MIHAI CURTEANU
Domnul primar încearcă să arunce problemele municipalității în curtea cetățeanului utilizator de automobil

Administrația publică locală reprezentată cu sârg de către primarul Emil Boc, de fiecare dată când are ocazia ne expune problema traficului, a mașinilor și îmcearcă să ne explice cum se chinuie dânsul să rezolve această problemă.
Domnul primar încearcă să arunce problemele municipalității în curtea cetățeanului utilizator de automobil.
Personal ,cred cu tărie că abordarea administrației publice locale este total greșită, este nevoie de o ababordare sistemică a problemelor transportului urban și nu presupune doar rezolvarea circulaţiei maşinilor, nu ele ar trebui să fie subiectul principal al discuţiei. E vorba despre existenţa unor opţiuni de transport (tren metropolitan par example) care să permită accesul la destinaţiile şi serviciile esenţiale pentru toţi cetăţenii; despre siguranţa şi securitatea acestor cetăţeni; despre reducerea poluării de toate felurile; (calitatea aerului care este o problemă serioasă la Cluj-Napoca) despre eficienţa şi rentabilitatea transportului; despre atractivitatea şi calitatea mediului urban (proiecte de regenerare urbană coerente) Nu poţi să construieşti un oraş funcţional satisfăcînd doar nevoile actuale. Oraşul e din piatră, nu-l poţi remodela uşor fără a avea o viziune pe termen lung. Cele mai multe din oraşele actuale au apărut pe vremea cînd transportul se făcea cu căruţa sau cu trăsura, e firesc ca structura stradală iniţială să fie astăzi nefuncţională. Domnule primar urbanismul presupune un efort de imaginaţie, de anticipare a societăţii care-l va locui peste zeci de ani. Oraşele care ne sânt astăzi date drept exemple de locuri în care îţi place să trăieşti (Barcelona, Paris, Bogota denumite generic insule de fericire) au beneficiat, într-o etapă crucială a existenţei lor, de aportul unor minţi vizionare. Ce-i drept, uneori, minţile vizionare au dat greş și au creat oraşe moarte (Brasilia, New Delhi). S-a întîmplat mai ales atunci cînd arhitecţii, urbaniștii și administrațiile publice au estimat greşit nevoile oamenilor.
Poate o colaborare mai bună cu societatea civilă, cu experți privați în domeniu, cu organisme non-guvernamentale va reduce considerabil șansele să ne încadram în cea de a doua variantă.

BACK TO TOP