Business · 52 · 10 Iun 2022

Povestea orădeanului care este primul român ce a cucerit Silicon Valley. El este şi inventatorul unui lucru care a fost folosit de oamenii din toată lumea

By Redacție
Povestea orădeanului care este primul român ce a cucerit Silicon Valley. El este şi inventatorul unui lucru care a fost folosit de oamenii din toată lumea

Printr-o serie de împrejurări, care l-au purtat din România în Israel, iar de acolo, în Statele Unite, George Haber a ajuns cel mai bogat român din Silicon Valley – sau, cel puţin, aşa a fost cunoscut în multe titluri de presă – de pe plan local, dar şi de la nivel internaţional.

În patria mondială start-up-urilor din tehnologie, el a fondat mai multe companii de succes, printre care şi CompCore Multimedia, care a dezvoltat tehnologia rulării de filme pe computer şi care a evoluat în aşa-numitul „standard DVD”. Prezent la Bucureşti, la o conferinţă organizată recent de Universitatea Politehnica, el le-a vorbit studenţilor despre ingredientele de care un tânăr antreprenor din tehnologie trebuie să ţină cont pentru a pune pe picioare o idee de business.

„Trebuie să ai curajul să sari «în gol». Te uiţi la bazin şi te gândeşti – e apă, nu e apă? – dar nu contează, tu trebuie să ai curajul să sari şi, dacă vezi că nu e apă jos, începi să scuipi până se umple bazinul, pentru a nu-ţi sparge capul şi căzătura să fie cât mai OK”, şi-a început discursul, într-un mod foarte plastic, George Haber. La 68 de ani, unul dintre primii români care au făcut carieră în Silicon Valley, a povestit studenţilor, despre experienţele sale din afaceri. În afară de curajul pe care antreprenorul trebuie să îl deţină în cantităţi mari, Haber crede că acesta mai are nevoie şi de creativitate şi disciplină pentru a-şi duce planurile până la capăt. „Trebuie să ai o idee – despre un produs sau un serviciu –, apoi trebuie să ai leadershipul, asumarea şi atitudinea să o implementezi, dar şi disciplina şi aptitudinea să fii concentrat pe ce e impoortant la produsul sau serviciul tău”, a spus el.

A pune bazele unei companii, începând de la câteva idei, împreună cu prietenii, este cea mai frumoasă experienţă din viaţă, crede el: „Să vezi cum ideea ta schimbă lumea şi are impact în societate te împlineşte”. Renumitul orădean a ajuns în Israel în 1975, la doar 21 de ani, şi s-a mutat în Silicon Valley în 1988. El consideră că, în prima etapă a unui start-up, antreprenorii trebuie să aibă răspunsuri sigure la trei întrebări – „Care este motivaţia?”, „Care este produsul sau serviciul?”, şi „Cum vrei să dezvolţi ideea ta într-un business?”.

George Haber este de părere că într-o companie, cel mai important este omul care se află la conducerea businessului – leadershipul. „Omul care conduce businessul trebuie să aibă charisma necesară, să aibă caracterul, competenţa, curajul, viziunea şi capacitatea să vadă realitatea. Viziunea şi realitatea sunt două lucruri complet opuse, iar un lider bun trebuie să fie şi critic. Foarte puţine businessuri au acest leadership. De asemenea, este important să ne orientăm către clienţi – să te întrebi mereu cine sunt clienţii tăi? Ai o piaţă total disponibilă sau ai concurenţă? Cât de mult le pasă clienţilor tăi de produsul tău? Iar clientul mereu are dreptate, deci dacă clientul nu a cumpărat, sigur există un motiv pentru care nu a cumpărat.”

Un alt factor important care trebuie să se găsească în „servieta” unui bun antreprenor este un business case bine stabilit şi înţeles de lider şi de echipa acestuia. „Îmi amintesc din copilărie o experienţă. A venit la noi în casă un om care aducea cuburi de gheaţă. Când eram eu copil, nu erau frigidere. Tatăl meu fiind inginer, a fost primul om din oraş care a adus un frigider în sat, la noi acasă, iar când acest om care aducea cuburile de gheaţă a văzut frigiderul, i-a zis mamei mele că o să murim toţi, că nu poţi să pui mâncare în electricitate, că ne otrăveşte şi tot felul de astfel de lucruri.

Asta mi-a rămas în cap şi mi-am dat seama că, de fapt, foarte multe companii nu înţeleg care este businessul lor, ei înţeleg doar tehnologia pe care o au. Deci, pe vremea respectivă tehnologia de refrigerare era gheaţa, dar businessul era refrigerarea. Iar dacă acel om (vânzătorul de gheaţă) înţelegea asta, în loc să o sperie pe mama când a văzut frigiderul, ar fi devenit distribuitor de frigidere, nu mai rămânea la a vinde cuburi de gheaţă – pentru că el ştia piaţa deja, ştia cine are bani, cine nu are.”

Acelaşi lucru, spune antreprenorul român stabilit în Silicon Valley, s-a întâmplat şi cu lumânările, care au devenit becuri, care la rândul lor au devenit LED-uri. „Asta s-a întâmplat şi cu computerele – de la PC-uri, am ajuns să avem dispozitivele mobile care sunt mai puternice decât un PC. Deci, când dezvolţi o companie, trebuie să înţelegi care este necesitatea pe care o satisfaci şi trebuie să înţelegi de ce tu poţi să fii mai bun decât competiţia.”

Astfel, chiar dacă statistic vorbind, circa 90% dintre start-up-uri dau greş şi doar aproximativ 10% dintre businessurile antreprenoriale reuşesc să supravieţuiască în primii ani de activitate, George Haber consideră că nu trebuie să lipsească curajul şi creativitatea din rândul antreprenorilor români. „Deşi statisticile sunt împotriva start-up-urilor, pentru că arată că 10% dintre acestea supravieţuiesc, 2% ajung unicorni – probabil că azi procentul este sub 2%, iar majoritatea intră într-o situaţie în care tot iau bani din toate părţile şi încearcă să supravieţuiască, doar cei mai puternici, rapizi şi norocoşi reuşesc”, este de părere Haber. El le-a spus studenţilor că schimbarea este singura constantă din univers, iar tot ce este posibil astăzi, acum câţiva zeci de ani era considerat imposibil.

„Schimbarea are loc prin evoluţie sau involuţie şi revoluţie. Evoluţia este pentru companiile mari – mai freci puţin aici, schimbi puţin în partea cealaltă şi gata, ai ceva nou. Însă, revoluţia înseamnă că ţi-a venit o ideea nouă, iar tot ce ţi se părea imposibil înainte acum este posibil.” Dar este importantă viteza şi momentul în care apari pe piaţă sau lansezi pe piaţă produsul sau serviciul tău revoluţionar, subliniază antreprenorul român. „Britanicul Darwin a spus – te adaptezi sau o să dispari, pentru că lumea este în continuă schimbare. Şi acea reflecţie asupra unei companii pe care să o începi ţine de timing, când faci acel ceva. Pentru că dacă eşti pe piaţă prea devreme nu ai clienţi, iar dacă eşti prea târziu nu mai eşti relevant, pentru că au fost alţii mai rapizi.”

sursa: businessmagazin.ro

BACK TO TOP