Cu o săptămână înainte de începerea evaluărilor naționale pentru liceeni, Remus Lăpușan trage un semnal de alarmă privind starea învățământului românesc, printr-o declarație politică susținută astăzi în Parlament, în contextul apariției unui raport al OCDE referitor la problemele sistemului educațional din România.
Educația este un domeniu strategic al unei țări: prin educație de calitate, se acumulează competențe esențiale pentru atingerea unei performanțe superioare la locul de muncă, ceea ce duce, în cele din urmă, la creșterea economică sustenabilă pe care ne-o dorim cu toții.
„Raportul OCDE este extrem de tranșant și trebuie să ne determine să acționăm: România nu are voie să rămână mult timp printre codașele Europei în privința performanțelor elevilor și a accesului echitabil la educație”, a declarat Remus Lăpușan în discursul său de astăzi din Parlament.
În prezent, 4 din 10 copii au competențe sub medie în ceea ce privește înțelegerea corectă a textului citit, respectiv interpretarea informațiilor științifice de bază. De asemenea, 5 din 10 copii au competențe sub medie la matematică. Problemele cele mai mari se înregistrează în mediul rural, unde se înscriu puțini copii la școală, rata abandonului școlar este ridicată, iar participarea în educația terțiară este scăzută. Acest lucru se datorează, în principal, concentrării comunităților vulnerabile în zonele rurale – unde o treime dintre locuitori aparțin etniei rome – și riscului ridicat de sărăcie: jumătate dintre locuitorii satelor se află în această situație.
Pornind de la recomandările OCDE, Remus Lăpușan propune o serie de măsuri care pot duce la creșterea performanței sistemului educațional din România:
- Regândirea sistemului de finanțare a învățământului;
- Reechilibrarea raportului dintre autonomie și dependența financiară, respectiv dependența decizională față de alte instituții ale statului;
- Creșterea calității învățământului din mediul rural și a celui vocațional;
- Încurajarea inovației pedagogice și a digitalizării, alături de diversificarea metodelor de predare și creșterea bugetului alocat educației – România având cele mai mici investiții în învățământ dintre țările analizate de OCDE;
- Corelarea clară a competențelor formate în școală cu cerințele pieței muncii;
- Implementarea unui sistem eficient de retenție a cadrelor didactice valoroase, în special în zonele rurale;
- Asigurarea unui sprijin economic și financiar real pentru familiile dezavantajate, aflate în risc de sărăcie.
„Pentru o Românie educată, echitabilă și pregătită pentru viitor, este nevoie de acțiune – iar această acțiune stă în puterea clasei politice. Mâine este Ziua Învățătorului! Haideți să ne îndreptăm cu recunoștință către dascălii noștri și să le arătăm că ne pasă de ei. Dragi profesori, nu v-am uitat, știm ce rol aveți și suntem aici să vă sprijinim!”, a încheiat deputatul Remus Lăpușan intervenția sa în Parlament.
PSD își menține angajamentul de a identifica și implementa cele mai eficiente politici publice pentru un acces facil și echitabil la educație, pentru toți copiii – indiferent de situația lor economică, etnie sau mediu de rezidență.